Merk registeren zinvol, een goede naam krijgen en behouden

0

Bedrijfsnamen zijn lang niet altijd uniek.  Een online controle met een willekeurige zoekmachine en in het register van de KvK toont aan dat veel bedrijven dezelfde naam gebruiken. Zolang er totaal andere diensten aangeboden worden onder die naam, hoeft dit geen probleem te zijn.

Echter, in het naamgevingsproces neemt niet iedereen de regels even nauw. Vooral als het gaat om een gebruikelijk woord. Vaak denkt men – geheel onterecht – dat het feit dat een bedrijf in een andere stad is gevestigd, voldoende is om problemen te voorkomen. Er zijn al zoveel bedrijven met die generieke naam, dan kan mijn bedrijf er zeker ook nog wel bij! Helemaal als  hiervoor een totaal ander logo wordt gebruikt. Juridisch gezien werkt het toch (vaak) anders en blijkt dat het merk registeren zinvol kan zijn.

Merk registeren zinvol

In 2001 opent tapasrestaurant “de Ontmoeting” in Nijmegen haar deuren. Om de goodwill te beschermen, laat het bedrijf (in 2012) haar logo registreren als Benelux merk voor horecadiensten. Als in 2014 een duurzaam horecaconcept van start gaat in Zutphen onder de naam ‘de Ontmoeting Zutphen’, wordt daartegen bezwaar gemaakt. Omdat partijen er onderling niet uitkomen, komt de zaak bij de rechter.

Het bedrijf uit Zutphen stelt dat er veel bedrijven op de markt actief zijn onder de naam de Ontmoeting. Dat is op zich juist. Een check in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel levert iets meer dan 800 hits op. Bij Google komen er diverse horecabedrijven naar boven met deze naam. Uniek is de naam zeker niet. Het merk is daarom volgens verweerder niet onderscheidend. Ook wordt een totaal ander logo gebruikt en is het bedrijf in een andere plaats gevestigd, circa 50 km verderop. Dat is voldoende om verwarring te voorkomen volgens de verweerder. De rechter het daar niet mee eens.

Het gaat hier om de vraag of de nieuwe handelsnaam inbreuk maakt op het oudere merk. Dat is hier het geval omdat er een overeenstemmende naam wordt gebruikt voor soortgelijke diensten. Hierdoor kan de consument in verwarring komen. Die kan denken dat de restaurants aan elkaar verbonden zijn. Denk aan  een nieuwe vestiging in een andere stad.

Het feit dat er een ander logo wordt gebruikt, mag niet baten. Bij een merkinbreuk kijkt de rechter niet alleen naar het visuele stuk (hoe zien de logo’s eruit) maar ook naar het auditieve deel (hoe worden de bedrijfsnamen uitgesproken) en of de merken mogelijk begripsmatig hetzelfde zijn. Omdat het woord ‘de Ontmoeting’ het dominante deel is in beide logo’s, is de naam overeenstemmend. Daarnaast worden er dezelfde diensten aangeboden (beide horeca) . Het feit dat het bedrijf in Zutphen 50 km verderop zit mag ook niet baten. Beide bedrijven maken reclame op internet en richten zich daarbij tot hetzelfde publiek.

Het gevolg is dat het bedrijf in Zutphen een verbod heeft gekregen op het gebruik van de naam. Ook moet zij als verliezer de proceskosten van de eiser betalen (een ruime 6.500 euro). En dan hebben we het nog niet over alle kosten die het bedrijf moet maken voor een andere naam en het opbouwen daarvan als merk.

Een wijze les

Voor nieuwe bedrijven een wijze les. Check niet alleen bij de KvK en online of een naam al wordt gebruikt, maar controleer ook of de naam mogelijk al als merk is vastgelegd.  Daarnaast, laat als bedrijf de handelsnaam en het logo tijdig als merk registeren.

Deel via:

Over de AUTEUR

Theo-WIllem van Leeuwen

Erkend Benelux merkengemachtigde European Trademark Attorney

Reageren is niet mogelijk.