Meer klanten nodig ? Een mobielvriendelijke website kan voortaan het verschil maken

0

Vorige week presenteerde het CBS cijfers over het internetgebruik in Nederlandse huishoudens. En die tonen hoe snel mobiel internet op tablets en smartphones terrein wint. Maar niet alleen het CBS ziet die verschuiving naar mobiel internet. Ook Google. En dat bedrijf deed enkele weken geleden een bijzondere aankondiging. Met grote gevolgen voor advocaten, juristen en andere ondernemers wiens website nog uit het pre-smartphone-en-tablet-tijdperk stamt. Want vanaf 21 april krijgen mobielvriendelijke websites een prominentere plaats in zoekresultaten.

Het veranderende internetgebruik van Nederlanders volgens het CBS

Het CBS meldde onder andere dat het percentage personen dat dagelijks internet tussen 2005 en 2014 steeg van 68 naar 90 procent. Van veel naar bijna iedereen dus. Daarnaast waren hun belangrijkste conclusies:

1. Ouderen hebben een inhaalslag gemaakt. Zij gebruiken internet vooral voor dingen opzoeken met zoekmachines, e-mailen en bellen. Heb jij senioren als klanten en dacht je dat die nog niet zo veel gebruik maken van internet als jongere generaties? Die tijd is dus voorbij want inmiddels zit ook 75% van de 65 tot 75-jarigen dagelijks op internet.

2. Online kopen wordt steeds gewoner. Inmiddels koopt 75% van de internetters regelmatig online. Reizen boeken en kleding kopen voeren daarbij al jaren de lijst aan. Maar gelukkig koopt men ook steeds meer andere dingen via internet. Had je nog geen digitale winkel? Dan wil je die misschien onderhand gaan (laten) maken.

3. Het aandeel online lezers van kranten/nieuws is de afgelopen 10 jaar gestegen van 35 naar 59 procent. Meer digitale kranten lezen heeft gezorgd voor dalingen van de oplages van de bekende papieren kranten. Adverteer je kantoor in een krant? Dan wordt overstappen naar digitale nieuwsmedia steeds interessanter omdat je daar een steeds groter deel van je doelgroep bereikt.

4. Internetgebruik op mobiele apparaten is enorm toegenomen. Dat de tablet en smartphone zo’n terrein winnen is eigenlijk het meest interessante resultaat voor ondernemers. Maar – als ik op mijn eigen bezoeken aan de websites van veel advocaten en andere ondernemers mag afgaan – zijn nog veel websites gebouwd met software die vooral geschikt is voor bekijken op desktopcomputers met (redelijk) grote schermen.

CBS aandeel pc tablet laptop mobiele telefoon in nederlandse huishoudens in 2014

Google gaat mobielvriendelijke websites hoger plaatsen

Dat het internetgebruik en met name naar informatie zoeken – dus ook juridische informatie – steeds vaker op mobiele apparaten gebeurt, is Google uiteraard niet ontgaan. Sterker nog, zij zien het zoeken op met name smartphones zo explosief stijgen, dat ze binnenkort websites die ‘mobielvriendelijk’ zijn hoger gaan tonen in hun zoekresultaten op mobiele telefoons.

Zoals op alle gebieden is Google open over wanneer zij een website ‘mobiel-vriendelijk’ vinden. Dat vinden zij hem als:

  • De teksten op een website leesbaar zijn voor bezoekers zonder te moeten inzoomen.
  • De site alleen software gebruikt die werkt op alle mobiele telefoons. Dus geen Flashanimaties.
  • De aanwezige (link)knopjes ver genoeg uit elkaar staan zodat eenvoudig de juiste link aan te klikken is.
  • De inhoud van een website zo is opgebouwd dat scrollen van links naar rechts niet nodig is.

Google heeft een gratis ‘mobile friendly’ test

Elke advocaat wil natuurlijk dat zijn of haar bedrijf bij Google bovenaan staat bij diens expertisegebieden. Net als elke andere site-eigenaar dat wil. En dat willen we allemaal ook als mensen onderweg naar informatie zoeken op hun smartphone.

De meeste site-eigenaren weten niet of hun website aan de mobielvriendelijke criteria voldoet. Daarom is Google zo aardig geweest ter ere van hun nieuwe selectiecriteria een speciale pagina te maken voor techneuten. Daar staat ook de link naar hun ‘mobielvriendelijk’ testpagina. Op die testpagina een webadres intikken levert binnen enkele minuten een ‘rood’ of ‘groen’ schermpje op.

Krijgt een website bij de test een rood scherm? Dan vertelt Google erbij waarom dat is. En hoe ervoor gezorgd kan worden dat die website wel een groen scherm krijgt. Mijn ervaring is dat de fraaie websites die veel advocatenkantoren en zelfstandige advocaten en juristen hebben, gebouwd zijn door websitebouwers met Content Management Systemen (CMS-sen) of opmaakthema’s (de basisvormgeving) die vooral geschikt zijn voor gebruik op PC’s en laptops. Dat was namelijk tot pakweg 2012/2013 gebruikelijk.

Door die keuze van software krijgen veel advocaten nu een rood schermpje van Google. Maar gelukkig is daar wat aan te doen.

Responsive WordPress websites, ideaal voor kleine kantoren

Levert de test een rood scherm op en geeft Google zelf aan dat deze niet met een paar kleine ingrepen mobielvriendelijk te maken is?Dan is overstappen naar een zogeheten ‘responsive’ website het meest prettig geprijsde alternatief om zo goed mogelijk te worden gevonden via zoekmachines.

Een responsive website is gebouwd met software die er voor zorgt dat die op een PC, laptop, tablet en mobiele telefoon verschillend wordt getoond. Daarmee is aparte website laten maken voor mobiel internet – zoals grote bedrijven vaak doen – niet meer nodig.

De meest betaalbare responsive websites worden gebouwd met opmaakthema’s die draaien op WordPress, het CMS dat inmiddels achter meer dan 20% van alle websites wereldwijd zit. Van kleine tot hele grote bedrijven. Waaronder ook Juridischactueel.nl.

Voor advocaten en juristen die al een WordPresssite hebben en toch een rood scherm krijgen, is overstappen naar een ander opmaakthema dat wel responsive is een peuleschil.

Eén goede klant meer via goede vindbaarheid op elk soort computer, dekt de kosten van het mobielvriendelijk maken van bijna elke website van een advocaat of jurist ruim. Dus gewoon dat testje even, want wie weet springt het meteen op groen

Deel via:

Over de AUTEUR

Ondernemer sinds 1991 | auteur 12 ondernemersboeken, waaronder 3 bestsellers over Calimeromarketing(.nl) | van 2009-2012 columnist voor Het Financiële Dagblad | anno 2015 spreker over ondernemerschap en slimme (online) marketing, media-ondernemer en strategisch meedenker.

Reageren is niet mogelijk.