Gevecht om een handelsnaam

0

De bedrijfsnaam van een onderneming is onderdeel van de goodwill van een onderdeel. De vraag is alleen: Hoe kan die goodwill het best beschermd worden?

Veel ondernemers zijn ervan overtuigd dat de registratie van de naam als handelsnaam in het handelsnaamregister bij de Kamer van Koophandel of als domeinnaam voldoende is. Dit is een fabel. Niet de registratie van een naam (ongeacht of in het handelsregister is of als domeinnaam) geeft rechten, maar het gebruik van de naam als bedrijfsnaam in het handelsverkeer. De vraag is wel of deze rechten voldoende zijn om ieder ongewenst gebruik aan te kunnen pakken? De rechtszaak rond de nieuwe TV serie Vechtershart, toont mooi aan hoe wijd verbreid het misverstand is dat een handelsnaam voldoende dekking geeft om de goodwill goed te beschermen.

Handelsnaam

Een handelsnaam is de naam waaronder een onderneming wordt gedreven. Deze rechten ontstaan dus eigenlijk automatisch doordat een bedrijf onder een bepaalde naam actief is in het economisch verkeer. Als een andere onderneming een sterk vergelijkbare bedrijfsnaam gaat gebruiken voor vergelijkbare diensten in dezelfde regio, dan kan dat gebruik gestopt worden. Echter hoe ver strekt dit verbod? Valt onder het handelsnaamgebruik ook het gebruik van een vergelijkbare titel van een televisieprogramma?

Vechtershart

In november is de achtdelige serie “Vechtershart” van start gegaan bij BNN/NPO. De Tv-dramaserie speelt zich af in de wereld van het kickboksen en is bedacht door Maaik Krijgsman en Waldemar Torenstra.  Endemol is de producent van deze serie en heeft de titel van de TV-serie “VECHTERSHART” als merk laten vastleggen. De kijkcijfers zijn goed. De serie is een succes en in december wordt bekend dat er een tweede seizoen volgt. Echter niet iedereen is even blij met de serie.

Onder de naam Fightersheart worden er in Nederland kickboksevenementen georganiseerd. De organisator hiervan heeft de naam als handelsnaam in het handelsnaamregister ingeschreven in 2014. Op basis van deze handelsnaamrechten start de organisator een rechtszaak tegen Endemol. Het gebruik van de naam VECHTERSHART voor de televisieserie zou een inbreuk zijn op het handelsnaamgebruik. Door dit gebruik ontstaat er verwarring bij het publiek. De indruk wordt namelijk gewekt dat de ondernemingen op een of andere manier bij elkaar horen.

Zowel Endemol als de kantonrechter is het daar niet mee eens. De kern draait om de vraag, welke bescherming geeft een handelsnaam nu? De wet geeft bescherming tegen gebruik van een vergelijkbare bedrijfsnaam.  En dat is hier niet het geval. Endemol presenteert zich als producent in de markt onder de naam Endemol en niet als Vechtershart. Dat geldt ook voor de omroep die het uitzendt; dat is BNN/NPO3 en niet een nieuwe omroep onder de naam Vechtershart. Gebruik van een naam als een titel voor een dramaserie is dus wel merkgebruik maar geen handelsnaamgebruik. Het gevolg is dat de eis wordt afgewezen en de organisator moet de juridische kosten van Endemol vergoeden in deze procedure.

Eyeopener

Voor MKB ondernemingen is dit mogelijk een eyeopener. Handelsnaamrechten geven zeer beperkte rechten. Dat is logisch want ze ontstaan automatisch en zijn gratis. Registreer daarom de bedrijfsnaam als merk. Niet alleen voor de diensten die worden aangeboden maar ook voor gerelateerde producten. Dit geeft een veel bredere (en sterkere) bescherming tegen ongewenste associaties in de markt. Met een oudere merkregistratie had de organisator grote kans gehad deze zaak in zijn voordeel te beslechten.

Deel via:

Over de AUTEUR

Theo-WIllem van Leeuwen

Erkend Benelux merkengemachtigde European Trademark Attorney

Reageren is niet mogelijk.