10 argumenten waarom advocaten moeten bloggen

0

Zo, u bent dus een drukbezette advocaat, advocaat-stagiair, of juridisch professional.
En u bent ook bezig een naam op te bouwen in de advocatuur, bent onlangs een nichekantoor gestart, wilt uw kennis delen of zoekt een baan als advocaat of jurist.
Waarom zou u een blog beginnen? Door te bloggen kunt u eenvoudig uzelf of uw kantoor promoten, met andere woorden: u werkt aan uw eigen Meesterlijke Merk. Hieronder volgen 10 redenen waarom u zou moeten (beginnen met) bloggen.

  1. Promoten van uw kantoor of diensten

    Met bloggen bereikt u een veel groter publiek, ver buiten de grenzen van uw stad of regio. Succesvolle bloggers bereiken elke dag miljoenen mensen. Daar streeft u misschien helemaal niet naar, maar bloggen is wel een heel goede manier om uw kantoor of diensten te promoten bij een groot publiek.

  2. Werken aan uw Meesterlijke Merk

    Uw merk bestaat uit meetbare en onmeetbare factoren die uw unieke waarden laten zien en die u onderscheiden van andere kantoren in uw niche (ook wel uw concurrenten genoemd). Uw merk kunt u communiceren via verschillende kanalen, zoals uw website en uw visitekaartje tot hoe u zich kleedt en hoe u communiceert. Bloggen is een fantastische manier om aan uw merk te werken en ervoor te zorgen dat het beeld dat uw lezers, collega’s en cliënten van u hebben positief is en blijft.

  3. Neerzetten van uzelf als expert

    Bloggen helpt u om uw professionele reputatie als expert op te bouwen. Door degene te worden waarnaar wordt doorverwezen als iemand een specifieke juridische vraag heeft, geeft aan uw geloofwaardigheid een positieve boost en zorgt daardoor voor nieuwe cliënten (zie nummer 5) en nieuwe mogelijkheden (zie nummer 8).

  4. Vergroten van uw online aanwezigheid

    Wellicht hebt u een website, een Linkedinprofiel, een Twitter account en/of een Facebookpagina. Een blog is nog een manier om online zichtbaar te zijn en uw naam te vestigen.
    Anders dan een statische website is bloggen een dynamischer manier om uw kennis en zichtbaar te maken. Bovendien kunt u door te bloggen via uw website deze steeds op een eenvoudige manier voorzien van nieuwe en actuele informatie, iets waar Google gek op is, waardoor uw website beter vindbaar is.

  5. Vinden van nieuwe cliënten

    Tegenwoordig wordt steeds vaker via het internet gezocht naar oplossingen voor juridische problemen of vraagstukken. Een blog is een ideale manier om potentiële cliënten te laten weten dat u bestaat en dat u degene bent die kan helpen. Zorg ervoor dat uw website is geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO) en dat deze mobielvriendelijk is. Google vindt dit tegenwoordig erg belangrijk, aangezien steeds meer mensen websites bezoeken via smartphones en tablets. Uw website wordt door Google lager gerankt als deze niet voldoet aan de mobielvriendelijke eisen.

  6. Uitbreiden van uw professionele netwerk

    Door te bloggen breidt u uw professionele netwerk eenvoudig uit. Door uw lezers aan te spreken, komt u rechtstreeks in contact met gelijkgestemden met wie u van gedachten kunt wisselen, een dialoog kunt starten en een relatie kunt opbouwen.

  7. Begeleiden en informeren van anderen

    Bloggen is een ideale manier om anderen te begeleiden naar een oplossing voor hun juridische probleem, of te adviseren en informeren over uw expertise. Dit maakt u geloofwaardig en betrouwbaar en zorgt ervoor dat u wordt gezien als expert op uw rechtsgebied.

  8. Levert nieuwe mogelijkheden op

    Naarmate uw blog steeds meer geïnteresseerde volgers krijgt, worden u en uw kantoor steeds bekender bij grotere groepen geïnteresseerden. Uw blog opent deuren naar nieuwe kansen zoals uitnodigingen om te komen spreken op bijeenkomsten en seminars op uw vakgebied, uitnodigingen om aan andere publicaties mee te werken, om een gastblog te schrijven, en nog veel meer.

  9. Genereren van extra inkomsten

    Er zijn veel mogelijkheden om geld te verdienen met uw blog. De populairste is via advertenties op uw website. Andere manieren zijn:
    aanbieden van whitepapers, e-books en andere informatie tegen een geringe bijdrage;
    creëren van een voor leden afgeschermd gedeelte waar u video’s, podcasts of online trainingen toevoegt waarvoor leden graag willen betalen.

  10. Beïnvloeden van anderen

    Advocaten en juridische professionals zijn experts in het overtuigen van anderen en schrijven is hun vak. Bloggen is een fantastische manier om uw visie kenbaar te maken, anderen te beïnvloeden in hun manier van denken, bekend te worden met de mening van uw lezersschare en de juridische sector in het algemeen. Het kan u tevens helpen een autoriteit te worden op uw vakgebied.

Tot besluit nog een tip: realiseert u zich goed wat het doel van uw blog is en voor wie u blogt. Blog dus niet in de taal van uw collega’s of concurrenten, maar in de taal van uw potentiële cliënten.

Deel via:

Over de AUTEUR

Catriona Ravelli

Als ervaren communicatieprofessional help ik advocaten(kantoren) om een Meesterlijk Merk te worden door hen te adviseren over een effectieve inzet van (online) communicatiemiddelen. Bij het ontwikkelen van een Personal Brand (het Meesterlijke Merk) is het belangrijk om aandacht te besteden aan focus, profilering en onderscheidend vermogen.

Reageren is niet mogelijk.